Linda, Valentin och Stjärnornas Krig

"A long time ago in a galaxy far, far away...."

Sommaren 1977 hade den första Star Wars-filmen premiär. En klassisk hjältesaga där de goda fäktas med de onda, precis som i filmerna om Ivanhoe och Robin Hood. Skillnaden är att Star Wars utspelas på rymdskepp och främmande planeter i en galax långt, långt borta. Från början hade George Lucas velat göra en nyinspelning av de klassiska episodfilmerna om Blixt Gordon från 1930-talet. Episodfilmerna bestod av 12 - 15 avsnitt som var 20 minuter långa, ett nytt avsnitt visades som förfilm på biograferna varje vecka. Både i filmerna och de tecknade serierna kämpade Blixt Gordon mot den ondskefulle kejsaren Ming Den Skoningslöse som styrde sitt imperium från planeten Mongo, en planet som Ming kunde flytta genom rymden. Ming använde sig av dödsstrålar, raketskepp och andra hemska vapen för att attackera Jorden och Blixt Gordon. Projektet blev inte av då det visade sig att rättigheterna till Blixt Gordon inte var tillgängliga. Istället tvingades George Lucas att jobba fram en egen idé, Star Wars. Sett enbart till handlingen finns det mycket kvar av Blixt Gordons äventyr i de första Star Wars-filmerna.

Blixt Gordon var en av seriemediets första riktigt inflytelserika science fiction-hjältar. En man typisk för sin tid, heroiskt kämpade han för att försvara Jorden och mängder av vackra kvinnor från ondskefulla skurkar. Blixt Gordon skapades 1934 av tecknaren Alex Raymond som ett svar på den framgångsrika serien om Buck Rogers. Som hjälte har han varit förvånansvärt livskraftig. Serien tecknades och publicerades i dagstidningar långt in på 1980-talet och han hade en egen TV-serie så sent som 2008. De flesta anser att seriens guldålder sammanföll med den period då Alex Raymond tecknade den, från dess start fram till 1943. På 50-talet gav Dan Barry nytt liv åt den gamle hjälten och en sista kort period av vitalitet kom 1966 - 67, då med Al Williamson som tecknare.

Samtidigt som Al Williamson satt i New York och gav konstgjord andning åt Blixt Gordon hände det saker på en kontinent långt, långt borta. Pierre Christin, en professor i fransk litteratur på University of Utah i Salt Lake City, och hans barndomsvän Jean-Claude Mézières var på väg att få sin science fiction-serie Lida och Valentin (Valérian et Laureline) publicerad i den franska serietidningen Pilote. Pilote var den största och viktigaste tidningen en fransk eller belgisk serietecknare kunde bli publicerad i. Asterix hade sin debut på tidningens sidor liksom Lucky Lukes mest kända och älskade äventyr.

Linda och Valentins första äventyr, "Mardrömmar" (Valérian contre les mauvais rêves) från 1967, var inte revolutionerande på något sätt. Det är en ganska traditionell blandning av science fiction och pojkäventyr. Varken Christin eller Mézières hade utvecklat sin fulla förmåga än. Men berättelsen lade grunden för framtiden. Året är 2713 och Jorden har blivit ett mäktigt rymdimperium styrt från den enorma huvudstaden Galaxity. Rymdtidsagenten Valentin blir skickad till år 1000 för att fånga skurken Xombul. Det är i 1000-talets Frankrike som Valentin träffar bondflickan Linda. Hon blir sedan Valentins viljestarka och rebelliska kompanjon i de följande berättelserna. Mellan 1969 och 1972 publicerades fyra nya berättelser om Linda och Valentin i Pilote. Både Christin och Mézières utvecklades snabbt. Karaktärerna och berättelserna blir intressantare och får ett större djup. Personligen anser jag att Linda och Valentins guldålder var mellan 1973, då "Härskarnas Fåglar" publicerades, och 1981 då dubbelalbumen "Tåg Till Cassiopeja, Tag Plats" och "Tåg Från Brooklyn, Slutstation Kosmos" avslutades.

Det är album som "Härskarens Fåglar", "Ambassadören Som Försvann", "Den Falska Världen", "Tåg Till Cassiopeja, Tag Plats" och "Tåg Från Brooklyn, Slutstation Kosmos" som verkligen visar Christins och Mézières storhet som serieskapare. De är några av de bästa science fiction-serierna som gjorts. Christin lyckas med att skapa episka berättelser på ett väldigt begränsat utrymme (45 sidor och i fallet "Tåg Till Cassiopeja, Tag Plats" och "Tåg Från Brooklyn, Slutstation Kosmos" 90 sidor) samtidigt som Mézières illustrationer är fyllda av liv och detaljer. Berättelserna belyser olika politiska konflikter utan att för den skull bli predikande. Det märks att Christin är emot imperialism och diktatur. Men även storföretag, hippierörelsen, mystiker med flera får finna sig i att bli kritiserade. Han är inte lika tydligt politisk som i sina samarbeten med tecknaren Enki Bilal.

Tillbaka till Star Wars. Handlingen är tydligt inspirerad av Buck Rogers och Blixt Gordon, som jag nämnde tidigare. Men visuellt har Star Wars väldigt lite gemensamt med de båda gamla serierna, vilket kanske inte är så konstigt. Ny inspiration behövdes för varelserna, miljöerna och rymdskeppen i Star Wars galax. Det är här Linda och Valentin kommer in i bilden. I en intervju berättade Mézières att han kände sig "överväldigad, avundsjuk och rasande" efter att ha sett Star Wars. 1983 publicerade Pilote en illustration av Mézières som tydligt visade hans känslor inför Star Wars. Leia och Luke sitter i en bar tillsammans med Linda och Valentin. Leia säger, "Trevligt att möta er här!" och Linda svarar, "Åh, vi har varit här länge." Myllret av underliga rymdvarelser hade varit en viktig del av Linda och Valentin sedan det tidiga 70-talet. Och det är inte bara varelserna i Star Wars som ofta liknar de i Linda och Valentin. Även miljöer och rymdskepp känns väldigt bekanta för oss som läst Linda och Valentin.

Vid sidan av Christin och Mézières kom flera framgångsrika franska serieskapare fram under 1970-talet. Mycket tack vare tidningen Métal Hurlant som Jean Giraud och Philippe Druillet startade 1974. Giraud och Mézières var gamla vänner, båda hade studerat på Institut des Arts Appliqués. Girauds western-serie Blueberry hade publicerats i Pilote sedan 1963. Men Giraud sökte större artistisk frihet än vad Pilote kunde erbjuda. Under pseudonymen Moebius började han rita science fiction-serier som, precis som Christins och Mézières Linda och Valentin, skulle inspirera serietecknare och filmskapare långt utanför Frankrike. 1977 började serierna i Métal Hurlant översättas till engelska och ges ut i den amerikanska versionen av tidningen, Heavy Metal.



Linda och Valentin - svenska album i kronologisk ordning:
Det Stigande Vattnets Stad (La Cité des Eaux Mouvantes, 1969)
De Tusen Planeternas Rike (L'Empire des Mille Planètes, 1970)
Stjärnlös Värld (Le Pays sans Etoiles, 1971)
Kampen Om Teknorog (Bienvenue sur Alflolol, 1972)
Härskarens Fåglar (Les Oiseaux du Maître, 1973)
Ambassadören Som Försvann (L'Ambassadeur des Ombres, 1975)
Den Falska Världen (Sur les Terres Truquées, 1977)
Vårdagjämningens Hjältar (Les Héros de l’Equinoxe, 1978)
Tåg Till Cassiopeja, Tag Plats (Métro Châtelet, Direction Cassiopée, 1980)
Tåg Från Brooklyn, Slutstation Kosmos (Brooklyn Station, Terminus Cosmos, 1981)
Spöket På Inverloch (Les Spectres d'Inverloch, 1984)
Hypsis Blixtar (Les Foudres d’Hypsis, 1985)
Bortom Okända Gränser (Sur les Frontières, 1988)
De Levande Vapnen (Les Armes Vivantes, 1990)
Maktens Cirklar (Les Cercles du Pouvoir, 1994)
Hotet Mot Ultranum (Otages de l'Ultralum, 1996)

Ytterligare fem album har getts ut i Frankrike, det senaste 2010.

2014 började Cobolt Förlag att ge ut Linda och Valentin: Samlade  Äventyr. Varje bok innehåller tre äventyr i kronologisk ordning. Tanken är att två album per år ska ges ut. Så här långt har bok 1 och 2 publicerats.



Extramaterial:


Buck Rogers


Blixt Gordon













Några av de visuella likheter mellan Linda och Valentin och Star Wars. Exemplen är plockade från album som gavs ut mellan 1970 och 1975.

Kommentarer

Populära inlägg